Warsztaty czytelnicze dla uczniów szkół podstawowych

Zapraszam serdecznie na cykl warsztatów czytelniczych przygotowanych dla uczniów szkół podstawowych oraz przedszkolaków. Bazując na kilkuletnim doświadczeniu w prowadzeniu tego typu zajęć, gwarantuję solidną dawkę dobrej literatury, sporo pracy w grupach i ciekawe dyskusje. Jeżeli chcemy, żeby dzieci nie odrzuciły książki na rzecz elektronicznych gadżetów, musimy im pokazać, jak wiele literatura ma do zaoferowania. Warsztaty prowadzone przeze mnie w szkołach i instytucjach kultury, takich jak Oliwski Ratusz Kultury cieszą się dużą popularnością.

Zapraszam do kontaktu mailowego lub telefonicznego:
marta.mital@wydawnictwomeandry.pl
+48 609 299 759

Jak wyglądają zajęcia?

Warsztaty czytelnicze „przyjeżdżają do uczniów”, odbywają się w szkole lub przedszkolu, w sali – klasie. Długość zajęć została dostosowana do jednostek lekcyjnych, trwają 45 lub 90 minut. W przypadku warsztatów dla przedszkolaków, zajęcia zostały przewidziane na 60 minut.

Grupa warsztatowa nie powinna przekraczać 30 uczniów.

Wszystkie materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć zapewnia osoba prowadząca.

Przedszkolaki

Książka, to przyjaciel od urodzenia, bez ograniczeń wieku, bardzo chętnie realizuję warsztaty czytelnicze dla przedszkolaków. Są to najczęściej zmodyfikowane zajęcia z oferty dla edukacji wczesnoszkolnej.

Przygotowuję również zajęcia o innej tematyce dostosowanej do danej grupy wiekowej i konkretnych potrzeb zgłoszonych przez nauczycieli.

Zapraszam serdecznie.

Edukacja wczesnoszkolna

Co to jest książka obrazkowa i czym się różni od książki ilustrowanej?
Jak „czytamy” picturebooki? Zapraszamy do wspólnej zabawy, w trakcie której dzieci poznają różne książki obrazkowe, będą mogły się z nimi zapoznać, „przeczytać” i spróbować stworzyć własne.

Celem zajęć jest kształtowanie pozytywnego stosunku do książek i różnorodnej literatury, zapoznanie z formą książki obrazkowej, rozwijanie umiejętności słuchania i wypowiadania się, a także twórczego wykorzystania wyobraźni i myślenia przyczynowo – skutkowego.

Zajęcia maja różnorodną dynamikę, od słuchania, poprzez oglądanie, zabawę ruchową, do ostatecznego stworzenia w grupach własnych książeczek obrazkowych.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min

Kim był Andersen? Z jakiego kraju pochodził? Co myślał o swoim nosie? Czy był szczęśliwy? Kto opowiadał mu bajki na dobranoc? Czym jest baśń? Jakie znamy baśnie Andersena? Co chcieliby nam dziś powiedzieć bohaterowie tych baśni?

Zapraszamy na zajęcia, w trakcie których przeniesiemy się w czasy Hansa Christiana Andersena, o którym pewien dwunastoletni chłopiec powiedział: – Ładny to on nie jest, wygląda właściwie jak jego własne brzydkie kaczątko, tylko że jego umysł rozwinął się w łabędzia. Zastanowimy się, jak wyglądało dzieciństwo tego biednego syna szewca i co ze swoich przeżyć zamieścił w swoich opowieściach. Przyglądniemy się bohaterom baśni Andersena i poszukamy ich znaczenia w dzisiejszym świecie.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z baśnią, odróżnienie bajki od baśni, a także rozwijanie umiejętności słuchania i swobodnego wypowiadania się. Losy pisarza mają skłonić uczestników zajęć do przemyśleń na temat inności, odmienności, wyjątkowości każdego z nas. Dzieci będą mogły posłuchać również krótkiego fragmentu baśni Andersena w oryginale i dowiedzieć się na czym polega praca tłumacza.

Czas zajęć: 45 minut

Zapraszamy do lodowego świata Elegancika. Przyglądniemy się Antarktydzie i jej mieszkańcom oraz działalności naukowców na tym białym lądzie. Jak wyglądają pingwiny i jakie mają zwyczaje? Dlaczego ludzie wybierają się tak daleko i co tam robią? Kim byli państwo Centkiewiczowie? Z bieguna południowego przeskoczymy też na chwilkę na biegun północy i zobaczymy czym się różnią te lodowe krainy. Czy w takich warunkach mogą żyć ludzie? Zastanowimy się również co oznaczają ostrzeżenia naukowców o topnieniu lodowców i zmianach klimatycznych i co to za tajemniczy bank naukowcy ukryli na Svalbardzie.
Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z fauną i florą Antarktydy i Arktyki, rozwijanie ich samodzielnego myślenia i umiejętności swobodnej wypowiedzi.

Warsztatom towarzyszą zabawy ruchowe, plastyczne, proste doświadczenia przyrodnicze oraz quizy i inne aktywności. Kto wie, może sami wyczarujemy śnieg?!

Czas zajęć: 90 minut

Znacie szaloną Pippi, gromadę dzieci z Bullerbyn, wesołą Madikę, psotnego Emila, złośliwego Karlssona z Dachu, dzieci z ulicy Awanturników, dziką Ronję i dzielnych Braci Lwie Serce? Zapraszamy do świata rezolutnych dzieci, w którym to najczęściej one, a nie dorośli mają rację. Wspólnie poznamy Astrid Lindgren i zaprzyjaźnimy się z bohaterami jej powieści.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z bohaterami powieści Astrid Lindgren, rozwijanie ich samodzielnego myślenia i umiejętności swobodnej wypowiedzi.
Warsztatom towarzyszą quizy i praca plastyczna.

Czas zajęć: 45 minut

Po co nam dziś wiersze? Czy wszystkie wiersze musza być rymowane? Co to rym? Zapraszamy do świata Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej, Danuty Wawiłow, Marii Konopnickiej, a także współczesnych poetów tworzących dla dzieci: Natalii Usenko, Michała Rusinka, Agnieszki Frączek, Małgorzaty Strzałkowskiej, czy Doroty Gellner. Wspólnie posłuchamy wierszy, spróbujemy napisać własne, pobawimy się rymami, zrobimy małe inscenizacje. Postaramy się bawić słowem i poezją!

Czas zajęć: 90 minut

Lubicie czytać o dalekich wyprawach? Chcielibyście podróżować do odległych zakątków świata? Posłuchajcie opowieści o Kazimierzu Nowaku, który w latach 1931 – 1936 objechał samotnie Afrykę. Czy to było safari? Czy jechał jeepem? Nic z tych rzeczy, podróżował na rowerze, wędrował, jechał konno, na wielbłądzie (nie podobało mu się), czółnem oraz pociągiem. Dlaczego wyruszył w tę podróż? Czy tęsknił za swoją żoną, córką i synkiem, którzy zostali w Polsce? Po co pojechał do Afryki? Jakie miał przygody? Jaka jest Afryka? Kto tam żyje? Jaka była za czasów Kazika, a jaka jest dziś? Co to znaczy być korespondentem, podróżnikiem – reporterem?

Celem tych warsztatów jest zapoznanie dzieci z postacią Kazimierza Nowaka, jego reportażami i listami do rodziny, a także florą i fauną Afryki. W trakcie zajęć dzieci będą pracowały z mapą, śledziły trasę podróżnika, a także planowały własne wyprawy. Posłuchamy również afrykańskich rytmów. W ten sposób uczniowie mają szanse ćwiczyć samodzielne myślenie przyczynowo – skutkowe, swobodną wypowiedź i pracę w grupach.

Czas zajęć: 90 minut

Piraci to popularni bohaterowie książek, filmów i gier dla dzieci. W trakcie warsztatów pracując z interaktywną, paragrafową książką, zastanowimy się wspólnie dlaczego piraci wypłynęli na morza i oceany. Co ich do tego skłoniło? Jaki wpływ na ich decyzje miały odkrycia geograficzne? Czy każdy pirat miał czarną flagę z czaszką i piszczelami? Czy na Bałtyku grasowali piraci.

Gdzie ukryli swoje skarby. Ups, jeden mamy w … Gdańsku! Co odkrywcy przywieźli ze swoich wypraw?

Zapraszamy do wspólnej zabawy, celem której jest rozwijanie umiejętności swobodnej dyskusji, samodzielnego myślenia oraz pracy w grupie.

Czas zajęć: 45 minut

Królowie i królowe, damy dworu, rycerze, giermkowie, praczki, służba a także prości chłopi – tacy bohaterowie będą nam towarzyszyć podczas naszej wędrówki przez średniowiecze. Zaglądniemy na dwory i zamki, a także do ubogich chałup. Pracując na bazie książki paragrafowej poznamy życie ludzi sprzed wielu lat. Zastanowimy się jak żyli, co jedli, jak mieszkali, podróżowali, komunikowali się. Zbudujemy nasz średniowieczny zamek.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z życiem ludzi w średniowieczu, a także nabycie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego, swobodnego wypowiadania się i pracy w grupie.

Czas zajęć: 45 minut

Uwaga, uwaga! Przenosimy się do średniowiecznego zamku, przyglądniemy się młodemu giermkowi i kandydatce na damę dworu i spędzamy z nimi jeden dzień. Następnie wpadniemy do wehikułu czasu i zamienimy się w rycerzy i damy dworu. Rycerze muszą wykonać swoje miecze i stworzyć kodeks rycerski, a damy dworu zaplotą kolorowe wianki.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z życiem na średniowiecznym zamku, a także ćwiczenie swobodnej wypowiedzi i pracy w grupie.

Czas zajęć: 90 minut

Warsztaty dla klas IV-VI

Zapraszamy na zajęcia z kleksografii, nauki przędzenia liter i geografii. Zajmiemy się również leczeniem chorych sprzętów i odwiedzimy szpaka Mateusza. Zastanowimy się, jak wyglądał dzień w akademii i czy nam taka szkoła by odpowiadała.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z dniem codziennym w Akademii Pana Kleksa, ćwiczenie swobodnej wypowiedzi, rozwijanie wyobraźni i doskonalenie pracy w grupie.

Czas zajęć: 45 minut

Książka Henryka Sienkiewicza została napisana w czasach, które współczesnym uczniom wydają się bardzo archaiczne, dziś świat wygląda zupełnie inaczej. W trakcie naszych zajęć zastanowimy się, jak wyglądała Afryka w czasach kolonializmu, czym był ten kolonializm, co robili Anglicy w Egipcie i jak świat, w którym dorastali Stasiu i Nel wygląda dziś.

Uczniowie zobaczą dwie Afryki, z dwóch różnych epok historycznych.

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom ram polityczno – historycznych, w których rozgrywa się akcja powieści oraz zachęcenie ich do swobodnej wypowiedzi, pracy w grupach i krytycznego, samodzielnego myślenia.

Czas zajęć: 45 minut

Zapraszamy na dwór króla Maciusia i do świata Janusza Korczaka. W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z Maciusiem, przyjrzą jego królestwu, a następnie stworzą własne państwa i własne zasady. Jak wyglądałyby ich królestwa?

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z założeniami pedagogiki Janusza Korczaka, zachęcenie do samodzielnego, krytycznego myślenia oraz efektywnej pracy w grupach.

Czas zajęć: 45 minut

W trakcie tych zajęć wcielimy się w osiemnastoletniego Janka, który w sierpniu 1944 roku mieszka i pracuje na warszawskiej Woli. 1 sierpnia Janek (a wraz z nim wszyscy uczestnicy warsztatów) stanie przed trudnym wyborem – dołączyć do powstańców czy wybrać życie cywila? Dzięki paragrafowej formule książki możemy sprawdzić obie drogi, zastanowić się nad każdą z nich, poznać historie tak powstańców, jak i ludności cywilnej.

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom historii powstania warszawskiego, a także ćwiczenie samodzielnych wypowiedzi i pracy w grupie..

Czas zajęć: 45 minut

W czasie warsztatów przeniesiemy się do średniowiecza. Bazując na książce paragrafowej zastanowimy się wspólnie, jak wyglądało życie ówczesnych ludzi i czym się różniło od naszej codzienności. Grupa przeżyje dreszcz emocji, gdy przeniesiemy się do czternastowiecznej Florencji i trafimy na epidemię dżumy, czyli czarną śmierć.

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom wiadomości z zakresu życia codziennego ludzi średniowiecza, doskonalenie pracy w grupie i ćwiczenie swobodnej wypowiedzi.

Czas zajęć: 45 minut

Jak to się stało, że na morzach i oceanach pojawili się piraci? Po co wypłynęli? Kto i gdzie żeglował? Podczas tych zajęć zastanowimy się jak na rozwój piractwa na morzach i oceanach wpłynęły odkrycia geograficzne. Bazując na książce paragrafowej prześledzimy losy trzech kapitanów pirackich i ich załóg.

Celem tych warsztatów jest rozwijanie krytycznego myślenia uczniów i ich swobodnej wypowiedzi, a także doskonalenie pracy w grupach.

Czas zajęć: 45 minut

Czym jest odmienność, inność drugiego człowieka? Czy w drugiej, różnej od nas osobie widzimy człowieka? W tym kontekście ważne jest zrozumienie, że „inny” nie oznacza gorszy. Bazując na książce „Dziki chłopiec. Prawdziwe życie dzikusa z Aveyron” Mary Losure, zastanowimy się wspólnie czym była „inność” Wiktora i co „inność” oznacza.

Celem zajęć jest kształtowanie postaw życzliwości wobec drugiego człowieka a także ćwiczenie swobodnej wypowiedzi i pracy w grupie.

Czas zajęć: 45 minut

Każdy z nas jest wyjątkowy i każdy ma swoje supermoce. Każdy z nas może aktywnie wpływać na świat dookoła. Nie wierzycie? A słyszeliście o Malali Yousafzai, Grecie Thunberg, czy Janku Meli? To nieprawda, że „dzieci i ryby głosu nie mają.” Każdy z nas może aktywnie wpływać na zmianę rzeczywistości, w której żyje, każdy może realizować marzenia, choćby było mnóstwo przeszkód. Podczas zajęć zastanowimy się kim są „superbohaterowie”, co ich wyróżnia i czy my mamy szanse stać się takimi bohaterami. Jakie są nasze supermoce?

Celem zajęć jest budowanie pozytywnej samooceny, wzrostu świadomości praw każdego człowieka niezależnie od jego wieku i rozwijanie krytycznego, samodzielnego myślenia.

Czas zajęć: 45 minut

Warsztaty dla klas VII i VIII

Uczniów tych klas zapraszamy na lekko zmodyfikowane, dostosowane do ich wieku warsztaty:

  • Supermocni, superMY – Ty też możesz być bohaterem
  • Jesteśmy wyjątkowi, choć każdy z nas jest inny
  • Powstanie Warszawskie – warsztaty bazujące na książce paragrafowej
  • Żołnierze niezłomni – gry i quiz bazujące na książce paragrafowej

Podczas tych warsztatów zastanowimy się jak zmieniały się granice Polski w XX wieku. Jak wyglądały granice kraju? Kto rządził w Polsce po zakończeniu II wojny światowej w maju 1945 roku? Dzięki paragrafowej formule książki uczniowie pracując w grupach wcielą się w Antka, który musi podjąć szereg ważnych decyzji – wracać do domu czy przystąpić do żołnierzy ukrywających się w lesie? Co oznaczała każda z tych opcji? Jakie były konsekwencje danego wyboru?

Celem tych zajęć jest zaznajomienie uczniów z historia Polski po II wojnie światowej, pokazanie, jak dane wybory wpłynęły na losy bohaterów, a także ćwiczenie swobodnej wypowiedzi. W trakcie zajęć uczniowie grają w grupach w grę paragrafową.

Czas: 45 minut